Als je aan Amanda Knol vraagt hoe over vijf jaar Select Windows er uitziet, dan is ze meteen helder. “Wij hopen dan te zijn gestegen naar 30 partners, die onder andere onze kozijnen verkopen.” De zichtbaar enthousiaste Amanda, die bovendien eind mei tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VKG tot bestuurslid is benoemd, heeft het in haar zoektocht naar potentiële partners vooral over ondernemerschap. “Echt ondernemerschap”, benadrukt ze.
Soft Franchise concept
Het soft-franchise concept ‘Select Windows’ timmert behoorlijk aan de weg. Zo zijn er landelijke radiocommercials ingekocht en wordt duidelijk ingezet op een stevige communicatie naar de renovatiemarkt; ook via de samenwerking met vtwonen. “We hopen onze partnerschappen uit te breiden en uiteindelijk landelijke dekking te kunnen bereiken”, zegt ze. “We ontvangen zeer regelmatig aanvragen van ondernemers in de kozijnen-, glas- en bouwbranche die met de Select Windows formule willen gaan werken. Toch gaan we niet over één nacht ijs. Integendeel. Voor ons is een partnership intensieve samenwerking.
‘Altijd op zoek naar échte ondernemers die ons merk willen verkopen’
We zoeken een grote gemeenschappelijke deler; dus, hoe we tezamen tegen ondernemerschap en groei aankijken. Daarnaast willen wij geïnspireerd worden. Het is een wisselwerking. Ook kijken we hoe de organisaties omgaan met hun klanten. Juist omdat we een landelijk merk worden, zal iedereen begrijpen dat mogelijke slechte feedback vanuit de markt – gedeeld op Social Media – invloed kan hebben op de beeldvorming van het merk als geheel.”
Handboek voor nieuwe partners
Amanda legt uit dat een samenwerking heel intensief kan zijn. “Zo hebben we een handboek ontwikkeld waarmee de ondernemer aan de slag kan. We hebben het daar over verkoopondersteuning, marketing en promotie, management informatie en inkoopondersteuning.” Volgens Amanda is het helemaal niet zo dat ‘alleen maar grote organisaties’ zich kunnen aansluiten bij de Select Windows formule. “De diversiteit is groot. Van kleine familiebedrijven tot aan bedrijven met maar liefst 35FTE.
Schüco Accent én Schuco LivIng
Grootste lokker is het aanbod van GevelNed; maatwerk kozijnen, ramen, deuren en schuifpuien op basis van Schüco profielen voorzien van typisch Nederlandse kenmerken. Naast Schüco Accent CT70 verwerkt GevelNed nu ook de Schüco LivIng Variant (15 en 6 graden). GevelNed produceert op maat voor de Nederlandse particuliere huiseigenaar. GevelNed is specialist in productdetails als Hollandse Hoek, 100% Houtnerfstructuur, 150 kleuren en structuren en heeft de fabriek een leverbetrouwbaarheid van 99%.
Marketing ondersteuning
“We zetten daarnaast vooral in op de ondersteuning in de marketing. Een gemiddeld MKB-bedrijf kan dat bijna niet meer zelf doen, mede ook vanwege de ongekende technologische ontwikkelingen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat wij heel veel verstand hebben van alle zaken die daarbij komen kijken. Én we hebben een breed netwerk dat ons daarin ondersteunt. Van SEO-specialisten tot Adwords-deskundigen, tekstschrijvers, advertentiespecialisten en partijen die weten hoe je het verhaal vertelt op radio en TV. Door deze brede ondersteuning weet ik zeker dat we onze partners daadwerkelijk in afzet en omzet kunnen laten groeien.”
Eigen verzorgingsgebied
Amanda benadrukt dat elke partner een eigen verzorgingsgebied van ongeveer 80.000 koopwoningen krijgt. “Daarbinnen kunnen we dan de uitdagingen formuleren”, zegt ze. “Marketing en marktonderzoek gaan bij ons hand-in-hand. We helpen onze partners écht hun business te vergroten.”
Amanda moet lachen als haar de vraag wordt gesteld of zijzelf voornamelijk een marketing deskundige is of toch ook een techneut. “Beide!” roept ze meteen uit. “Het is voor mij de combinatie. Ik loop al ruim 15 jaar rond in dit vakgebied. Ik weet wat er speelt.”
Select Windows Partners gezocht
Als ondernemers geïnteresseerd zijn in een partnership van Select Windows, dan kan men een afspraak maken met Amanda Knol via telefoonnummer 088 – 972 2400.
Dit interview is geschreven door Jerry Helmers en verscheen ook in Profiel 3 van 2018.