Als ik een website bezoek, dan klik ik altijd als eerste op ‘Over Ons’. Gewoon om te zien wie de ondernemer is. Om er achter te komen waar het bedrijf voor staat, wat voor historie er is en of er leuke foto’s van de medewerkers op de website staan. Hoe is het ook al weer? Een eerste indruk kun je maar één keer maken, toch?
In een wereld die steeds digitaler wordt, lijken we soms de mens te vergeten. Ik ben zéker niet tegen geavanceerde online configurators en ik snap ook echt wel de efficiency die digitalisering tot stand kan brengen. Ook in de Select Windows fabriek zijn we druk met de voorbereidingen voor een compleet nieuw geautomatiseerd machinepark voor mooiere kozijnen. En zullen we later dit jaar ook in de showrooms gaan werken met nieuwe software, waarmee ook visualisaties mogelijk zijn.
Persoonlijk advies in de showroom
Maar… zullen we ook met elkaar afspreken dat we ‘De Mens’ niet moeten vergeten. Iedereen ziet het belang van het ‘opbouwen van een persoonlijk netwerk’ en ‘de gunfactor’ maar dat wordt best lastig als het credo wordt: digitalisering, digitalisering en nog eens digitalisering. En, wat is überhaupt nog de waarde van ‘persoonlijk advies’ als het moeilijk is om fysiek in gesprek te komen met een persoon en dat je telefonisch niet bereikbaar bent of alleen interactie hebt met een chatbot, die bovendien je vragen niet begrijpt.
Beter rendement
Persoonlijk contact kost weliswaar meer tijd maar dit wil niet zeggen dat het ook meer geld kost. Het kan namelijk zo veel opleveren, bijvoorbeeld een beter gesprek waarbij je als beoogd leverancier vragen kunt stellen waar jouw klant nooit bij heeft stilgestaan. Onze klanten kopen niet elke dag een kozijn en hebben geen idee over wat er allemaal bij komt kijken én vooral, wat er mogelijk is. En vergeet belangrijke stappen in het proces als technisch inmeten, maatvoering bepalen en vakkundige montage in de woning; zonder mensen wordt het niks. Ons advies op maat kan niet door ChatGPT samengesteld worden. Mijn credo is daarom: maak zichtbaar wie je bent en vertel met wie je het allemaal samen doet!
Showroom vol producten is niks zonder persoonlijk contact
Natuurlijk tonen we onze mooie kozijnen op websites, in brochures, op social media en in de showrooms, maar we laten ook steeds vaker ook het belangrijkste kapitaal zien: de mensen! Onze medewerkers die het werk in de fabriek en montage doen, maar ook de ondernemers en de adviseurs in de showrooms. Overigens snap ik dat veel bedrijven niet staan te springen om hun mensen ‘te tonen’. Immers, in een krappe arbeidsmarkt springen recruiters er als hyena’s bovenop en voor je het weet worden ze bij je weggekaapt.
Zet de mens centraal
In een gastcolumn in Profiel pleit ik er dan ook voor dat we met z’n allen meer, gerichter én beter moeten investeren in De Mens. Leuk natuurlijk om je zakelijk te profileren met dat net aangeschafte machinepark waar je economisch rendement mee scoort, maar kijk er eens anders naar: mensen zijn namelijk de cruciale factor voor de gunfactor jegens het bedrijf en van het grootste belang in een prettig contact met de consument. Een adviseur die meedenkt en goed advies geeft, dat de klant netjes te woord gestaan wordt als er gebeld wordt, en een monteur die ervoor zorgt dat het kozijn perfect geplaatst wordt en alles netjes achterlaat. Dát is heel wat waard.
Het is mijns inziens niet zo heel ingewikkeld: mensen kopen bij mensen, zeker als het om een grotere investering gaat, dus zet de mens centraal!
Amanda Knol – Commercieel directeur bij Select Windows
Deze column verscheen in een aangepaste versie ook in Vakblad Profiel 03-2024